About

Wednesday, January 4, 2012

Ahlan Wa Sahlan 2012


assalamualaikum,
sudah hari keempat kita melangkah masuk ke tahun baru, tetapi baru hari ini saya berkesempatan menukilkan sesuatu di blog ini.

tidaklah terlalu sibuk tetapi kerana saat ini saya lebih menumpukan kepada pembacaan berbanding perlontaran. tanpa pembacaan yang mendalam saya khuatir tahun 2012 menjanjikan kehidupan yang serabut buat saya. kehidupan yang tidak teratur sepertinya di tahun 2011.

sedikit perkongsian, saat hari terakhir di tahun 2011, iaitu 31 Disember 2011, saya telah memulakan hari ini mendengar kalam rohani penguat keimanan dari Dr. Muhaya di Masjid Bulat. sekalipun sy terlambat dalam 15 minit, trlalu banyak input yang saya dapati. sy tidak bercadang ingin berkongsi di entri ini. mungkin akan datang.

tengahari nya saya kembali ke rumah sewa setelah lebih kurang seminggu berada bersama family, saya kembali semata-mata ingin mengemas bilik. memandangkan saya mengetahui bahawa roomate saya kesemuanya sudah pulang ke kampung. saat itulah masanya. untuk menggeledah serata ceruk untuk membuang, menyapu dan menyimpan.

petangnya, saya menerima kunjungan dua orang adik yang ingin berkongsi permasalahan dan ingin bertukar-tukar pandangan. jauh mereka datang, dari putrajaya, janji awal dalam pukul 5.30, tetapi akibat ketidak biasaan mereka jalan kL, mereka telah mengalami kesesatan sedikit. yang akhirnya mereka sampai saat maghrib berkumandang. memikirkan keletihan masing-masing, saya mengubah mood perbincangan serta perkongsian daripada asalnya ingin fokus dan serius kepada santai dan padat. sambil makan, kami berbincang. Alhamdulillah, sedikit sebanyak dapat merungkaikan masalah mereka dgn beberapa nasihat, tinggal lagi, mereka ingin memilih yang bagaimana ingin di selesaikan.

janji dengan emak terpaksa dilewatkan, dari lps maghrib, sy terlajak ke Isyak kerna berbincang dgn adik2. sy serta adik2 tersebut keluar rumah sy bersama setelai usai mendirikan solat Isyak. dan saya terus memecut meninggalkan bumi Kuala Lumpur untuk sampai ke Teratak Bidara. Alhamdulillah, keadaan jalan raya tenang.

sesampai dirumah di sambut oleh emak dan ayah yang telah lama menunggu kepulangan saya untuk bersama-sama menyambut tahun baru bersama. adik2 saya sudah dahulu pergi bersama untuk menyambut tahun baru.

sy, emak dan ayah terus menuju ke destinasi malam itu, iaitu dataran kemerdekaan shah alam. sesampai di sana, kalam pertama Subhanallah ramainya orang. mendengar talk/ceramah Ustaz Azhar Idrus berganding dengan Zizan Raja Lawak sangat menarik. dan tidak kering gusi. ianya membuka mata semua. paling yang tidak dapat saya tahan, saat jam 12 malam, seluruh di dataran menyambut 2012 dengan alunan asma al-husna, Ya Allah betapa besarnya keagungan Mu. kemudian UAI membacakan doa dan diaminkan oleh seluruh yang hadir.

Subhanallah, Alhamdulillah, maka saya berazam permulaan tahun yang baik, maka saya akan meneruskan kehidupan seterusnya menjadi ABDULLAH yang singgah sebentar di dunia fana. Moga tahun ini menjanjikan peningkatan Iman, Taqwa dan Ibadah. Juga menjadikan saya orang yang KAYA.

Wallahu'alam.

Za'ba Library.





No comments: