About

Sunday, December 25, 2011

sePAHIT peristiwa VS seINFINITI kesyukuran



Assalamualaikum kepada shbt2 pembaca... 

suatu perkongsian dr sy utk anda mengenai satu peristiwa yang saya alami semalam... saya dalam perjalanan pulang dari Dewan Bunga Kertas, TTDI JAYA, Shah Alam setelah bersama2 shbt Rabithoh Training & Consultancy bekerjasama dgn MPP ZON 16 MBSA mengadakan program Super Aulad Camp.

saat sy smp di hadapan rumah sy melihat gate rumah sy terbuka menandakan emak sy keluar..mungkin seketika. dan sy memikirkan adakah sy ingin memparking kereta di dalam rumah atau hanya dihadapan rumah sprt yg biasa sy lakukan. gerakan Hati yg dtgnya dr Allah mentakdirkan sy memilih utk meletakkannya ke dalam kwsn rmh.

 setelah memparking kereta, sy mengambil masa dalam 5 minit utk keluar kereta lantaran terlalu asyik mendengar alunan nasyid di siaran ikim.fm yg bait-bait nasyidnya sgt best. pendeknya, xmau mematikan enjin dgn pantas sehingga nasyid tersebut hbs. setelah nasyid tersebut habis, sprt kebiasaan sy menutup acon, radio, dan mematikan enjin. sy sempat melihatkan ketika itu 7.11 petang.

ketika sebelah kaki di lantai rumah dan sebelah lagi di dalam kereta sy terlihat sebiji motor yg melalui depan rmh sy dgn keadaan perlahan. di minda sy, mungkin kwn ayah, atau mrk inginkan smp kan sesuatu kpd ayah. sy terus mempercepatkan pergerakan keluar kereta. dan terus menekan butang utk mengunci kereta. dan sy terus keluar sedikit ingin melihat motor tersebut yg berhenti betul2 depan pagar rmh sy.

tiba2 melihatkan gerakan pembonceng belakang motor tersebut yg menghampiri sy dlm keadaan yg mencurigakan, akal sy terus brfikir, apa nk buat nie?? Allah... ingin msk dlm kereta semula, sy bmbng butang utk buka kereta 2 buat perangai. maka, apa yg Allah lintaskan kpd sy, sy jerkah lelaki terbabit, woi...woii...woiiii...woooiiiii...maka, lelaki terbabit terus pusing ke belakang dan terus menaiki motor dan trus blah...sy terus kalut tutup gate...kemudian sy nampk seorang pemuda yg botak dan berseluar pendek seakan mengejar lantas brtanya pd sy, ada dia amik apa2...sy kata x....tergambar kelegaan di wajah pemuda tersebut. lalu, sy melihat jiran depan rumh sy berbangsa cina, keluar mengintai...dalam hati "kuat ke suara aku"....

kemudian, sy trus msk rmh dlm keadaan gelabah...dan menggeletar...sy trus bercerita pd adik dan ayah yg ada dlm rmh. kata adk sy patotlah kecoh...dia tidak keluar rmh krn beberapa jam sebelum kejadian ini trjadi, jiran sebelah rmh sy ada buat bising sesama mereka (budak2kan).

slps itu, ayah, sy n adik ke depan dan buka pintu. sy lihat mak dan adik bongsu sy sudah pulang dr kedai dan sedang bercakap dgn pemuda yg botak td...maka, sy pun keluar dan pergi ke arah mereka.

sy ajak mak masuk dlu, (park dlu keta dlm rmh, tutup gate bru sembang). sy tnya mak, kenapa mak xtrus msk, tp mak brhenti kat luar dlu. jawab mak, wkt mak pulang, mak tgk ramai sgt org kat luar rmh...jiran2 yg brbangsa india semua keluar rmh, dan mak lihat pemuda botak tadi sedang menceritakan kejadian td kpd org len. mak curiga sbb mrk tunjuk2 ke arah rmh km. pas2 mak minta adik bongsu sy brtnya dan pemuda botak itu bercerita.

komen adik sy (dlm rmh ketika kejadian), setelah sy msk ke dalam rmh: "kak ra selamba je masuk, bg salam dgn semangat, tiba2 crita nk kena ragut, mcm xcaya jer." sy kata pdnya: awk tau kaki akk nie mcm nk tercabut tau sbb trlampau ketaq...

slps beberapa jam kejadian, sy telah memulakan sesi muhasabah sendirian, dan kemudian berkongsi dgn mak. apa yg sy dpt adalah:

-sy tidak tahu apakah niat asal lelaki2 terbabit, adakah mahu meragut atau wallahu'alam. tetapi naluri yg kuat mengatakan ia ingin meragut. 
-lelaki trbabit trpaksa membatalakan niatnya mungkin kerana jerkahan saya, dan mungkin juga kerana tidak kelihatan disisi sy handbag, mahupun apa shj yg boleh dicapainya.
-lelaki2 terbabit pakaiannya sgt cantik dan mungkin boleh dikategorikan sbg pakaian branded. Awas! itu adalah antara taktik dan strategik mrk. jika mrk memakai pakaian buruk dan lusuh dan tidak elok, org akan cpt kesan, almaklumlah jiran2 sy nie alert sket dgn org luar.
-berhati2lah dimana anda berada. lihat apa yg sy alami, ianya terjadi di dalam kawasan halaman rmh sy. 
-yg paling penting, ini mungkin merupakan kaffarah dosa sy dan tarbiyah dr Allah. kenapa sy kata tarbiyah?? slps berakhir program Super Aulad Camp, sy berdoa antara isinya: "ya Allah, aku telah selesai mentarbiyah adik2, sy selalu mentarbiyah orang dan adik2, oleh itu ya Allah jangan sesekali engkau biarkan diri aku tidak ditarbiyah olehMu. tarbiyah diriku dunia dan akhirat. jgn bg ada jarak antara aku dan engkau ya Allah".
-mak ckp, Allah sgt2 memelihara awk. sbb 2 sentiasa berpegang pada Allah. jangan leka apatah lagi lagho. nk naik kenderaan, baca doa sentiasa. insyaAllah apa2 terjadi samada selamat atau tidak kita akan redho.

Semoga peristiwa yg sy lalui ini menjadi iktibar dan pengajaran kpd sy dan org2 yg diluar sana. sentiasa berhati2 walau dimana anda berada, malang itu tidak berbau. letakkan pergantungan hanya kepada Allah.

tidak ada seindah kalam, melainkan infiniti alhamdulillah sy rafa' kpd Allah atas nikmat keselamatan yg telah Dia berikan.

~Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan~ surah al-Rahman.

Tuesday, November 29, 2011

analogi AQIDAH ~terima Kasih ayah & Bob Lokman~

bismillah...
Assalamualaikum

semalam.....
usai berzikir slps maghrib,
ayah brtanya: mcm mna skrg?
sy menjawab: okey je (dlm fikiran, apa maksud ayah ek)
ayah tanya lagi: mcm mna kehidupan
sy jawab: alhamdlh, okey je. (msh brfkir knapa ayah nie,huhu)
ayah menerangkan: saja ayah nk tanya, mcm mna kehidupan sarah, belajar, tesis, jemaah, perjuangan, gerak kerja, kawan2.
barulah saya memahami, dan sambil tersenyum saya menjawab alhamdulillah, everthing under control ayah, biiznillah.
dengan jawapan sy alhamdulillah dan biiznillah, ayah membuka ruang perkongsian @ USRAH.

kebiasaannya usrah family sy akan berlangsung setiap kali lps maghrib iaitu usai solat maghrib, zikir, solat sunat dan bacaan quran olh ayah yg disemak oleh kami.
usrah km berbentuk tafsiran al-Quran dan di kaitkan dgn isu-isu semasa. dakwah, tarbiyah dan siasah. dan kadang2 akan berbincang hadith yg terdapat dlm bulugh almaram.
tp mlm td, ayah membuka ruang perkongsian sblm mendirikan solat sunat dan bacaam al-quran.
ini mungkin kerana sungguh tidak dapat ditahan ingin berkongsi apa yg beliau dapat dalam ceramah oleh Bob Lokman yg tidak dpt sy hadiri.
mungkin ingin menjaga kekhusyukan solat sunatnya, maka ayah berkongsi dlu.

 ayah berkongsi: BL diasuh selama 14 thn oleh atuk nya hanya berkaitan dengan aqida.Aqidah Salim

sepertinya dibawah:

 situasi 1:-

 atuk: dh makan?
cucu: dh
atuk: kenyang x?
 cucu: kenyang sgt.
atuk: kenapa kenyang?
cucu: sbb makan banyak sangat.
atuk: bukan sbb itu, tapi sebab Allah beri nikmat kenyang.
cucu: mcm mna 2 atuk?
 atuk: tadi makan berapa pinggan?
cucu: satu tapi penuh.
atuk: penah x tengok org makan satu pinggan penuh tapi dia bole lagi menambah katanya tidak kenyang. cucu: penuh juga. sy pn sama kdg2.
atuk: itulah yg atuk maksudkan. kekenyangan itu pemberian Allah. bkn di sebabkan makanan.

 situasi 2:-

 atuk: cu suka makan apa?
cucu: bubur nasi sup ayam
atuk: kalau makan biasanya berapa pinggang?
cucu: kadang-kadang bole jadi 4 pinggang tok.
atuk: bila demam berapa pinggang cu makan?
cucu: kadang2 dua sudu je, pastu dh xlalu.
atuk: kenapa jadi begitu? sedangkan cu kata tadi cu paling suka bubur sup ayam, tp bila demam xmakan banyak.
cucu: dh demam tok. selera pn xda la.
atuk: tidak cu, bukan sebab demam. tp sebab Allah tidak memberi selera pada cu waktu tersebut. dia menarik sedikit nikmat untuk merasakan betapa sedapnya makanan tersebut.

 kedua-dua situasi yang ditonjolkan bagaimana mudah untuk aqidah atau kepercayaan kt tergugat. tanpa kita perasaan. maka pembentukan aqidah ini bukan utk sehari dua, tp selama-lama dalam kehidupan yang dimulakan sedari kecil.

 jangan juga kita menduga pada hari ini aqidah kita kuat dan ia akan berkekalan kuat sehingga ke akhir hayat kita. sedangkan pada bila-bila masa sahaja, kita akan diuji oleh Allah. dan keputusan ujian itu milik Allah tp kita seharusnya berusaha untuk mendapatkan yg terbaik. Sirru Ala Barakatillah. ~perkongsian Ayah melalui perkongsian Bob Lokman, yang sy fahami dan olah dr sudut pandang sy, semoga ianya bermanfaat~

SalaM AwaL MuharraM

assalamualaikum...

Salam Awal Muharram.

Mari bermuhasabah apa yg tlh kt kerjakan tahun lps.

Semoga ianya menjadi ibrah dan kita lakukan terbaik pada tahun ini.

Pacakan azam baru. Azam baru ini bole jadi yg kt nk laksanakan tahun 1433H ataupun azam tahun lps yg xdirealisasikan dan cuba yang terbaik untuk realisasikan tahun ini.

Apa2pun beringat bahawa segala yg kt lakukan semuanya bawah kawalan Allah. Mohon dariNya yang terbaik. dan YAKINlah denganNya seyakin-yakinnya.


Friday, November 18, 2011

dia inspirasiku ~ Al-Syahid Dr. Abdullah Azzam~

berpeluang menelaah sebuah buku yang salah satunya menceritakan berkaitan Abdullah Azzam...terimbau saat2 di bumi Jordan. Wajib ku akui di sini, selain pemimpin negara ini seperti Tok Guru Nik Aziz, AllahYarham Ust Fadhil Mohd Noor dll aku tidak mengenali pejuang2 luar kecuali Abdullah Azzam. Perkara ini berkemungkinan berlaku kerana tidak terdedahnya aku dgn orang2 Haraki. sehingga sesampainya aku ke Jordan ketika aku dipenghujung tingkatan 2.

 aku diberi pinjam oleh kak yati bukunya berkaitan dengan Abdullah Azzam. ketika itu aku sekadar baca untuk mengetahui. tetapi berlainan pula kali ini, ketika aku melalui proses pengulangan kisahnya suatu kelainan berlaku pada ku. aku menjadi sangat kagum padanya. kadang-kadang aku berasa lemah dan penat kerna aku mesti menggerakkan agenda dakwah dan tarbiyah di samping menyiapkan tesis aku. berat rasanya. tumpu dakwah terlepas tesis, tumpu tesis terbantut dakwah. tp apabila membaca kisah sejarah Abdullah Azzam menjadikan aku terus bersemangat. dan aku akan menjadikan beliau sebagai sumber inspirasi ketika aku mahu hilang dan lari.

 Abdullah Azzam adalah seorang pejuang, pejuang mempertahankan Afganistan. Pejuang dalam menyampaikan dakwah Islamiyyah. Pejuang dalam membina jiwa-jiwa yang cintakan syahid pada semua lapisan/ golongan terutamanya ANAK MUDA.

sekalipun sibuk sebegitu, beliau berjaya menyiapkan tesis master beliau. dan kemudian beliau berjaya mendapat status Doktor Falsafah. Alangkah hebatnya beliau. dengan jiwa yang mempunyai roh jihad, beliau perturunkannya sehingga berbondong-bondong umat manusia berjuang bersama. Beliau menjadi sasaran utama pihak Yahudi Laknatullah. Sehingga akhirnya beliau menemui SYAHID yang diimpikannya tatkala beliau dalam perjalanan bersama dua anaknya di dalam sebuah kereta menuju ke Masjid pada hari Jumaat. Mayat beliau tidak mempunyai luka yang banyak hanya sedikit darah dihidungnya. dan beliau berkeadaan senyum. Alangkah istimewannya beliau. mungkinkah senyuman itu hasil dari beliau melihat bidadari yang sangat cantek menjemputnya atau beliau sedang kegembiraan berada di dalam syurga Allah. Waalahu Taala A'alam.


 "AKU INGIN MENJADI SEPERTI AS-SYAHID ABDULLAH AZZAM. KESIBUKKANNYA DALAM URUSAN JIHAD. IAITU JIHAD MEMBEBASKAN BUMI AFGHANISTAN, KESIBUKKAN DALAM MENARIK ANAK MUDA, BERDAKWAH UNTUK BERSAMA-SAMANYA BERJIHAD MENEGAKKAN KALIMATULLAH. BELIAU MUNCUL SEBAGAI SYUHADA YANG SELESAI DALAM MASTER SERTA PHD NYA. BELIAU TELAH MEMBUKTIKAN BAHAWA URUSAN 

DAKWAH, TARBIYAH DAN JIHAD TIDAK SEKALI-KALI MENGHALANG DALAM KITA MENYELESAIKAN URUSAN DUNIAWI.

Thursday, October 13, 2011

keterujaan ku SEMALAM!!!

ketika menemani kak dayah utk memberi kad kawennya pd kakak2 ijazah tinggi, aku berpeluang bersua muka dgn seseorang yg tidak aku malu utk tutur...iaitu seseorang yg sgt aku rindui, ust shukeri...terus terang, aku sangat teruja gembira dan bermacam2 lg perasaan yg bercampur baur yg aku dapati tetapi sukar diungkapkan.

aku sentiasa mendoakan agar ustaz dikurniakan kesihatan yg sangat baik utk beliau terus berkhidmat dan berdakwah dan membantu yg memerlukan.

nanti akan aku ceritakan sedikit sebanyak pasal ustaz nie...
but now i want 2 sleep because esok pg2 nk bangun sahur utk puasa sunat. Ameen.
moga dipermudahkan.

tarikh jumpa ust, 11 Oktober 2011, bersamaan hari selasa.



berbicara soal "HATI"

Bismillah...
Assalamualaikum Semua.

beberapa hari lepas, pelbagai kad undangan perkahwinan telah dikirimkan kpd ku,
begitu juga undangan melalui fb
email pun ada juga, yg xketinggalan sms pn jgk..
Alhamdulillah, ramainya shbt2 yg bakal melangkah ke gerbang perkahwinan, menyempurnakan sebahagian agama seterusnya melaksanakan salah satu dari sunnah Rasulullah.

maka, bulan ini perbicaran rata2 org adalah berkisar berkaitan kahwin, sudh brpunya, brtunang, jodoh dan lain2.
tidak dinafikan perkara ini akan berterusan sehinggalah tlh kt sempurnakan akad dan nikah tersebut.

terus terang aku katakan, aku tidak lari dr di lontarkan soalan2, dh ada ke belum??...bila nk walimah??? nk orang mcm mana??? dan lain2 yg seversi dgn soalan2 tersebut.
aku hanya mampu tersenyum, dgn senyuman yg hambar...masakan tidak hambar, semua yg ditanya tidak berjawapan "YA" kullu As'ilah : "LA".

maka pelbagai blog, serta web2 aku kunjungi utk merawat hati dgn soalan2 yg dilontarkan. Sapa tidak teringin utk menyempurnakan sebahagian agama?? seterusnya melaksanakan salah satu dari sunnah Rasulullah?? pahalanya besar. tp masanya belum sampai. Ini merupakan suatu ujian buat diriku. Ujian huznu Zon dgn Allah, ujian kesabaran menanti jodoh, ujian dalam menjaga hati!!!

aku meminta kpd allah agar dikuatkan segala2nya. terutama hati. jangalah sekiranya hati ini terlebih dahulu mencintai lelaki yg bukan milikku. janganlah hati ini mengangumi dgn kaguman yg melampau pd putera yg bukan puteraku...janganlah hati ini termaksiat mengenangkan seorang lelaki yg bukan mahram...

maka, setiap kali aku melihat atau senang crita menyenangi seseorang lelaki itu, aku pasti akan menunaikan istikharah dan hajat utk meminta agar Allah menunjukkan jalan pd ku. yg penting adalah utk membantu aku dalam menjaga hati.

hati ini tempat yg plng disukai syaitan. ianya akan menyerang hati yg berada di dalam lembah kemaksitan dan kepekatan gelapnya kerna dosa.

Ya Allah bantulah aku dalam menjaga hati, agar hati ini diserahkan kepada seorang lelaki yang engkau aturkan utk ku di dunia dan diakhirat yakni di syurgaMu.

Engkau bantulah aku dalam mujahadah ini. Berikanku kekuatan luar biasa. Ameen.

Mohon doa dari semua yg membaca =)









Thursday, October 6, 2011

ujian kesabaran ~perisaiku sakit~

Beberapa mggu yg lps,aku diuji dgn pelbagai ujian..
Antara yg menguji kesabaran ku adlh laptopku rosak...
Allahuakbar.

Laptop yg sgt membantu aku dlm medan dakwah dn tarbiyah ini tlh menguji pentarbiyahan yg tlh aku berikan pdnya..

Disaat semangatku sgt tinggi menyiapkan kertas kerja n tesis i berlaku..
Dua buah kedai aku lawati utk membaikinya ttp mrk tdk dpt buat apa,
sehinggalah aku berkesempatan utk ke pusat asus sendiri hasil tunjuk jln dr ust hadi jqh.

Seminggu laptop ku dirawat di bwh warranty.
Hari selasa aku antr, rabu dpn mrk kolaku blik..
Aku kesana,dpt dikesan bahawa kerosakkan adlh dibahgn motherboard n hardisk.
Aku cuba utk backup mklmt dr hardisk lama, ttp i mengambil masa yg lam utk dilakukan.
Aku bertindak utk keesokkan hari nya utk backup,
maka hari ini aku datangi demi membackup, ttp apakan daya ujian Allah trus melanda hardisk trsebut rosak trus.

Pekerja asus sgt kesian dgn aku apb mendengar bhw ada bhn tesis aku dlm itu. Mrk berusaha bersungguh2 demi memastikan ianya setel..
Skrg masa membackup, apa akan jd spls nie tunggu...

Monday, October 3, 2011

semalam 'Dia' datang dalam mimpi..

semalam tanggal 2 okt, ketika sedang nyenyak tidur, aku bermimpi, mimpi yg mengundang air mata apabila tersedar...

kelogikkan mimpi tersebut dipertikaikan..ianya menceritakan flash back kisah arwah kakak meninggal dengan keadaan yg berbeza...

ketika arwah kakak meninggal aku tidak berada di sisi nya, tetapi ketika mimpi itu berlangsung aku berada di sisinya...

mimpi nya begini,
aku bersama dgn arwah kakak...tiba2 dia jatuh sakit..km pun bwk dia p hospital,
wkt kat hospital dlm keadaan nyawa2 ikan...aku jerit smb menggoyangkan badannya supaya bangun, dan berusaha utk melihat kami semula....bersungguh2 aku menekannya menjerit, akhirnya dia terjaga dalam keadaan yg sangat lemah..aku berkata, kak ja lawan...lawan...xkan kak ja nk tinggalkan km semua...lawan kak ja...km syg kak ja....aku melihatkan dr riak wajahnya beliau berusaha untuk melawan, aku merasa puas bahawasanya beliau berjaya melawan dan tidak jadi meninggal...aku berada sangat gembira kerana aku msh punyai seorg kak...

tetiba, aku mendengar org memanggil namaku..sarah..sarah..bangun..aku terjaga, apb terjaga aku berada di alam realiti, dan aku menangis sbb realitinya dia sudah tidak ada...sudah dijemput Allah...sedih hati dan jiwa ini tidak dpt digambarkan...

mungkin kerana terlampau-lampau rindu pdnya smpkan aku termimpikannya...bilakah aku akan menyusulnya belum di ketahui...tp selagi masa yg ada ini ingin aku kejar redho illahi agar dpt bersama-samanya di syurga Allah sana.


~kembara mencari redho illahi~

Wednesday, August 24, 2011

kenapa suka sangat ek merokok..

Selalu bermain difikiranku...nikmat sangat ke isap rokok 2 ek...
Sedap macam makan laksa mak buat ka...sedap mcm nasi kerabu pkck pasar mlm kerinchi buat ke...
Adoii.
Sunggub xmemahami..
Ada 3 peristiwa yg aku dpt saksikn lewat seminggu ini di sepuluh malam terakhir ini...
pertama : ketika tengah cuba mendapat keberkatan iaitu bersahur di bulan ramadhan pd satu hari nie..tiba2 aku terbau asap rokok..yg biasa aku bau xkira masa dibulan selain ramadhan..sedangkan sebelum aku melelapkan diri di wkt mlm bau yg sama turut aku bau...terfikir aku, kalo sahur pun kena dgn rokok ke???... adakah dengan merokok kt termasuk dikalangan umat nabi yg bersahur ke...sbb nabi pnh sebut "bersahurlah, krn pdnya terdapat keberkatan".
kedua...ketika aku smp ke masjid tnb utk berbuka (tp dh azan dh pun, terlewat 5 minit sbb jem), aku nampk ada sorg pkck (muda lg la) sedang merokok...dia berbuka dgn merokok ke?? Pening aku fikir...bukan ke kt nk jd umat nabi dgn mengamalkan sunnah2nya. Nabi berbuka dgn tamar dan air. Bukan dgn rokok 2. Astaghfirullah.
Ketiga : saat kaki melangkah hendak ke surau bwh rumah utk bertarawikh di sana, berselisih dgn sorg pkck (muda jgk) pakai seluar pendek sambil menghisap rokok. Allahuakbar. Sedangkn wkt trsebut imam tgh slt tarawikh rakaat pertama. (Aku akui ari 2 aku solat isyk di rumH,lantaran krn kepenatan).

sehingga sekarang aku hanya mampu mengucapkan, zikrullah saat perkara ini kembali bermain di lensa mata ini..aku sentiasa mendoakan mrk2 ini sedar kesalahn mrk dan berusaha utk berubah seperti aku doakan pkck2 aku. Yang alhamdulillH,mrk tlh berubah dan tidak merokok.

Katakan TAK NAK pd MEROKOK, Kerana Tak Nak merokok adalah TAK NAK pd KEZALIMAN DIRI SENDIRI. TAK NAK UNTUK JADI HAMBA ALLAH DAN UMAT NABI YANG INGKAR.

Waallahu'alam.

Tuesday, August 9, 2011

ulangtahun kelahiranku


Tanggal 4 ogos 1987, aku dilahirkan di sebuah kediaman mewah di kampung paya perlis. Kehadiranku mengisi kehidupan suami isteri yg sudah mempunyai seseorang anak perempuan. Mereka bersyukur ke hadrat illahi ats limpahan nikmat pemberian seorang anak yanv hari kelahirannya tepat jatuh pd hari raya korban. Mengimbau sejarah Nabi Allah Ibrahim yg di perintahkan oleh Allah utk menyembelih puteranya Nabi Allah Ismail pd wkt itu. 9 Zulhijjah.

Mungkin kelahiranku yg jatuh pd hari yg penuh bersejarah itu merupakan suatu petanda bagi diri ini bahawa aku mesti melakukan pengorbanan lbh dr mrk yg tidak lahir pd hari itu. Itu apa yg aku sedari pd tahun ini. Tahun yg ke 24 aku diberi nikmat pinjaman umur dr Allah.

Antara perkara yg aku bertekad dr berazam adalah aku perlu berkorban segala2nya demi menyahut perintah Allah.

1. Orang beriman itu mereka mengajak kepada yg makruf dan meninggalkan yg mungkar, mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat.
2. Menjalankan suatu perniagaan yg tidakan rugi sampai bila2 bahkan aku mendapat pulangan yg melimpah ruah iaitu beriman kpd Allah dan Rasulnya, berjihad berjuang di jalan Allah dengan harta,nyawa dsb.
3. Berkorban dalam membantu mereka yg memerlukan pertolongan.

Alhamdulillah, tarikh kelahiranku kali ini jatuh pd bulan yg penuh barakah. Bulan yg didalamnya tersimpan pelbagai keistimewaan, bulan diturunkan alquran, bulaj berlakunya peperangan pertama dalam islam yakni perang badar, bulan yg amalannya digandakan menjadi sepuluh pahalany, bulan yang teterdapat salah satu malamnya, malam yg lbh baik dr seribu bulan, allahuakbar. Dan bulan yg begitu menyentap tangkai hati, mengubah seluruh kehidupan aku dan keluarga, bulan pemergian kakaknda tercinta kak ja tanggal 8 Ramadhan.

Ya allah. Aku bersyukur ats nikmat pertambahan umur ini, dan kau rahmatilah aku, dan bantulah aku untuk menjadi hambaMu yang solehahn. AMEEN.

Sunday, July 17, 2011

pengorbanan seorang ayah

Apabila kita menyebut tentang pengorbanan, mesti tergambar di layar lensa kita ibu dan ayah kita. Ini kerana merekalah yang paling banyak berjasa kepada kita sedari kita mencelikkan mata melihat alam atau dunia yang fana ini.

Kali ini post sya lebih ingin saya sentuh berkaitan pengorbanan seorang bapa @ ayah @ abi @ papa dan pelbagai lagi panggilan yang kita panggil.

Pengorbanan seorang ayah yang mithali yang sanggup mengorbankan orang yang dicintainy demi menyahut seruan illahi dapat dilihat dari kisah Nabi Ibrahim as dN anaknya Nabi Ismail. Nabi IbrHim atas rasa ketaatannya yang mendalam terhadap perintah Allah sanggup melaksanakan suatu perkara yang pada manusia seperti kit tidK sanggup utk melaksanakan.

Nabi Allah Nuh as pula, bagaimana sentiasa menyeru kepada anak serta isterinya untuk mentaati perintah Allah. Terus-terusan baginda berdakwah kepada anak serta isterinya sehingga waktu kemuncak ketika banjir telah mula baginda tetap mengajak mereka untuk beriman tetapi mereka tetap tidak mahu.

Begitulah sedikit kisah para anbiha yang memaparkan pengorbanan seorang ayah yang mesti difikirkan bersama. Agar anak-anak dapat menghargai jasa bapa, juga agar anak-anak apabila telah sampai masa untuk menjadi ayah dapat menjadikan para anbiya ini sebagai contoh dalam mengemudi kehidupan.

Waalahu'alam.

Sunday, July 3, 2011

berkuliah di Masjid

alhamdulillah..perancangan hampir 2 bulan yang telah saya selesaikan hari ini,

lbh kurang 2 bulan lalu, seorg pkck dtg dan meminta kepadaku untuk menyampaikan kuliah / ceramah berkaitan dengan bahan kajianku.

ku akui kebuntuan sering menghinggap diri ini, lantaran kerana aku masih tidak dapat menguasai bidang kajian aku ini..bagaimana ingin diterangkan jika aku pun masih tidak menguasainya. oleh itu, aku harus berusaha, berusaha memperbanyakkan pembacaaan untuk lebih memahami.

akhirnya malam tadi mula pkul 11.30 tammat pukul 2.00 pagi aku berjaya menyiapkan slide dibawah tajuk : "Menyingkap Kemukjizatan al-Qur'an".

audience aku terdiri drpd dr sekecil2 budak yakni darjah 1 sehingga la setua2 dewasa...sogan sebenarnya. tp itu lah daie, menyampaikan dan terus menyampaikan.

aku hanya membentangkan secara serface sahaja berkaitan kemukjizatan al-Quran, tetapi respon mereka, mereka begitu teruja.

nah, itulah al-Quran, sarat dengan rahsia, yang tidakkan habis dikaji sehingga hari kiamat.

walaupun aku yang menyampaikan, aku mampu mengambil istifadhah dr al-Quran dan aku dapat belajar menyampaikan dan aku dapat belajar memahami madu'.

moga-moga rahmat Allah sentiasa mengiringi aku.

Wallahu'alam.



Saturday, July 2, 2011

kerajaan manusia vs kerajaan Allah : Ibrah Isra' Mikraj.

menyingkap peristiwa 1400 tahun yang lampau, sebelum turunnya wahyu dr Allah Taala menyuruh suatu penghijrahan dilakukan, terjadi suatu peristiwa yang menguji keimanan setiap yang meyakini lafaz syahadatainnya.

tahun itu merupakan tahun kesedihan, ketika Abu Talib meninggal dunia, maka Rasulullah sudah tidak dapat pertolongan, pelbagai seksaan yang dihantar kepada baginda serta seluruh umat yang beriman, sementar kemudian, ketika rasa sedih masih belum hilang dan memerlukan seorang teman penghibur di sisi, tiba-tiba beliau telah dipanggil menemui sang Pencipta, perginya sahabat,umat pertama,teman, kekasih serta isteri tercinta Khadijah Khuwailid terlampau tidak dapat dibendung.

semakin hari umat islam ditekan, ditindas dan di siksa...semakin hari juga kesedihan nabi semakin bertambah...sehingga la pada suatu malam...tatkala para ahli dunia menikmati tidur..nabi s.a.w. telah diisra'kan ke baitul maqdis...dalam masa yg sangat singkat...setelah itu beliau telah dimikrajkan ke seluruh langit.

apa yang menarik...nabi s.a.w. melalui setiap langit dan telah berjumpa dengan semua nabi-nabi sebelum beliau...sungguh istimewa...sehingga beliau berhenti di baitul makmur...atau jika di bumi ianya kaabah...tempat para malaikat bertawaf....dikatakan nabi2 sebelum beliau hanya dapat sampai ke situ sahaja...

tetapi baginda s.a.w. diberikan kelebihan oleh Allah untuk terus naik ke langit ke tujuh dan sampai ke arasy Allah.

seimbas cerita berkaitan isra' mikraj...apa yang ingin diungkapkan adalah, bagaimana didikan Allah serta cara Allah menghiburkan hati baginda..tatkala baginda mengalami kesedihan yang melampau lantara kematian dua orang pembela beliau...baginda serta umat ditindas, dan diperlecehkan oleh sebuah kerajaan manusia yang sangat zalim...yang berada di dalam lembahan kejahilan dan kegelapan cahaya hidayah...kerajaan manusia yang berpandukan kepada nafsu dan syaitan itu.

maka saat diisra mikrajkan baginda telah diberi peluang melihat kerajaan Allah yang jauh lebih dahsyat yang jauh lebih hebat yang jauh lebih tersusun berbanding kerajaan manusia. Allah mengubat hati baginda dengan menunjukkan bahawa usah bersedih hati dengan apa yang dilakukan golongan Kafir itu, sesungguhnya kerajaan Allah lebih hebat, dan Allah mampu melakukan apa sahaja..yang penting berusaha..dan jangan melayani rasa sedih itu...bersemangat dan terus melangkah..

pengajaran buat kerajaan manusia hari ini, anda adalah lebih teruk dari kerajaan Kafir dahulu sedangkan anda mengaku anda Islam, bahkan penuh menjadi pengerusi kpd persatuan negara2 Islam. apakah anda tidak melihat ibrah dari isra' mikraj Nabi dalam konteks, keciknya kerajaan anda jika dibandingkan dengan kerajaan Allah.

Wallahu'alam.


Wednesday, June 15, 2011

~Cinta menurut al-Rumi~




Cinta adalah kekuatan yang mampu mengubah duri jadi mawar,
Mengubah cuka jadi anggur
Mengubah sedih jadi riang,
Mengubah amarah jadi ramah,
Mengubah musibah jadi muhibbah.
Itulah cinta.

Sekalipun cinta telah ku uraikan dan ku jelaskan panjang lebar,
Namun jika cinta kudatangi,
Aku jadi malu pada keteranganku sendiri,
Meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
Namun tanpa lidah cinta ternyata lebih terang,
Sementara pena bagiku begitu tergesa-gesa menuliskannya,
Kata-kata pecah berkeping-keping,
Begitu sampai kepada cinta,

Dalam menguraikan cinta,
Akal terbaring tak berdaya,
Bagaikan keldai terbaring dalam Lumpur,
Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan.

kenapa RAHSIA???


orang selalu bertanya, kenapa sy suka menggunakan perkataan asrar @ secret yang mana semua ini membawa maksud RAHSIA.

setelah sekian lama saya hidup dalam pertanyaan orang, kenapa rahsia,
hari ini sy ingin menukilkan dalam blog saya kenapa saya suka dengan rahsia..

dalam kehidupan kita ini, sebenarnya, pada hakikatnya, penuh dengan rahsia.
rahsia tentang kelahiran kita...
adakah kita mengetahui akan kelahiran kita, bila, di mana??
rahsia akan rezeki kita,
rahsia jodoh kita siapa,
dan rahsia kematian kita...
adakah kita mengetahinya??

jawapannya sudah pasti tidak.
sedangkan apa yang akan berlaku sesaat lg, seminit lg, sejam lg, sehari lagi setahun lagi kita pasti tidak akan mengetahuinya..

jadi, saya suka menggunakan perkataan, istilah asrar atau secret ini, demi untuk mengingatkan saya bahawa setiap yang dh berlaku dan bakal berlaku di dalamnya terkandung rahsia. jika sesuatu telah berlaku, kebiasaannya kita akan sebut ada hikmah di sebaliknya, membawa maksud ada rahsia di sebaliknya.

mengingatkan saya bahawa segala rahsia-rahsia itu semestinya milik Allah,
even hati saya sendiri,
milik Allah..

moga2 Allah mentaqdirkan segala rahsia yang ditentukannya adalah sesuatu yang terbaik untuk saya, sesuatu yang dapat meningkatkan keimanan serta ketakwaan saya kepada-Nya. Juga dengan rahsia-rahsia itu, akan menjanjikan syurga yang indah buat saya.

Ameen.
oleh itu, saya sukakan Asrar@secret.  =)

Monday, June 13, 2011

Accident Hati




apabila menyebut berkaitan dengan accident hati, mesti org akan berfikir yg seseorg itu telah dilamun cinta, atau seseorang itu bakal di miliki atau apa2 aje la..yg penting berkaitan dengan cinta.

kenapa sy gunakan accident hati ek??
accident tue maksudnya kemalangan..
apa yang berlaku bila kemalangan...

1. akan berlaku kerosakan
2. kalo teruk sangat sampai mengakibatkan kesakitan pada tubuh badan

tp dlm soal yg ingin diutara sekarang adlh, accident hati itu adalah, hati telah berlaku kemalangan yang mana kalo kemalangan,kereta akan rosak, dan hantar bengkel dapat diperbaiki...

accident hati ini tidak sampai menyebabkan kerosakkan pd hati...yg rawatan sangat payah untuk dirawat.

lumbrah manusia, mempunyai perasaan mawaddah, jadi accident hati ini sesuatu yang tidak dapat di elak cuma bagaimana seseorang itu mengemudinya, yakni di mana bengkel yang ingin di hantar untuk memperbaikinya yang menjadi persoalan.

bukan selalu dpt accident hati nie...sbb mcm bwk keta, kt mestilah berhati2 memandu, dikhuatiri berlaku kemalangan..mahal kott nk bayar untuk baiki. mcm hati jgk mahal nak bayar untuk hati kembali pulih.

apa yang penting sekiranya telah berlaku accident hati adalah :

1. bertenang, jangan panik
2. antar ke bengkel, yakni pergi bersihkan diri, mengadaplah sang Kekasih yang Maha Mulia itu, luahkan padanya apa yang di rasai, meminta la padanya
3. dalam masa berada di bengkel itu, sentiasa bermuhasabah, mintalah yang terbaik darinya.
4. apabila dah selesai, dh siap di bengkel keluarlah dengan penuh semangat dan berhati-hati la, yakni ambil lah pengajaran dari kisah yang berlaku.

anda akan tipu diri sendiri kalau anda katakan yang anda tidak pernah accident hati. 

saya mengakui buat pertama kali ini tiba2 telah berlaku accident hati...tp sy berazam untuk terus membersihkan hati saya dari rasa perasan dengan mawaddah manusia (lelaki) sebelum sampai masanya. 

ya Allah peliharalah hati aku ini dari tercalik sesuatu yang mampu memalingkan aku dari terus mengingatimu walau sesaat atau sezarah. 

Tuesday, May 17, 2011

Hujan yg Turun membawa sejuta nikmat..

bismillahirahhamanirrahim..

beberapa hari yang lepas..kepanasan melampau-lampau...

tika malam menjelma, tidak dapat melenakan diri, lantaran kerana suhu kepanasan yang sangat tinggi,

menyenggat betull...

waktu siang plk, walaupun kipas di tala tepat pada badan nie, still panas...haba yg kipas keluarkan tu terasa bahang...

balik rmh, dgn tujuan nk tidur pakai aircond...xjd apa2 pun...

tetap panas...sampai xdpt tido langsung...

benar...PANAS itu sangat menguji keimanan seseorang itu, termasuk aku, yg mmg jenis Panas je memanjang...

kalau waktu biasa, waktu ada hujan aku tetap rasa panas melainkan aku rajin minum air mineral.. minum dgn sebanyak2 nya...

Alhamdulillah wa Syukrillah atas nikmatnya..

nikmat hujan...

dalam al-Quran banyak ayat Allah berkaitan dengan air hujan nie...

antaranya :

Dan (Dia lah) yang menurunkan hujan dari menurut sukatan


yang tertentu, lalu Kami hidupkan dengan hujan itu negeri


yang kering tandus tanahnya. sedemikian itulah pula kamu 


akan dikeluarkan (hidup semula dari kubur).


Al-Zukhruf (43) : 11






Dan Dia lah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami 

tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-

tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman 

yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-

butir (buah) yang bergugus-gugus; dan dari pohon-pohon 

tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) 

tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik; dan 

(Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaiton serta

 buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) 

dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada 

buahnya apabila ia berbuah, dan ketika masaknya.

 Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-

tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-

orang yang beriman.

Al-An'am : 99


dan terdapat banyak lagi ayat al-Quran berkaitan hujan.

maka dpt di simpulkan bahawa hujan ini sangat penting dlm 

sesebuah kehidupan. tanpanya sukar utk sesuatu itu hidup. 

maka, apb hujan, jgn lamengeluh, tp bersyukurlah. moga2 kt 

menjadi orang yg bersyukur.

Monday, May 9, 2011

USAH berkira untuk mendapat ILMU

ALHAMDULILLAH...perkataan yg tepat utk kurniaanNya yang terlampau banyak padaku. cuma suatu persoalannya, sejauh mana akan 'membalas'nya.

sempena pesta buku baru-baru nie,
aku berkesempatan untuk menyinggahkan diri di sna..tidak lain untuk memborong buku-buku yang tertampat di hati dalam masa kurang setengah jam..

jumlah buku yg dibeli kali ini adalah kurang dari yang lepas
tp harganya tetap sama..

aku p ari jumaat,
menyempat diri membeli 3 buah buku di PTS dan sebuah al-Quran sebagai hadiah untuk hari kelahiran ibunda tercinta.


sempat baca buku ini untuk 2 bab, selebihnya akan di sambung, 
buku nie cerita tentang apa yg lelaki fikiran dan apa yg perempuan perlu dan tidak perlu buat.
turut di muatkan bagaimana menjadi lelaki yg sejati
ini bermakna bukan untuk perempuan, tp untuk lelaki jgk.

buku nie, xsmp baca lg, just tgk pd isi kandungan dia,
pengarang mengajak untuk melakukan penulisan mengambil contoh dalam surah Yusuf.


buku nie sangat famous selepas Ust Hasrizal memperkenalkannya.
buku nie xsmpt baca lg


buku nie karang Prof Zul, penyelia disertasi master aku,
Prof nie hebat, kagum dgn dia
utk buku nie ari 2 prof Zul minta aku jd pembaca pruf
so, sedikit sebanyak, ilmunya sudah ada di kepala
dalam buku nie, ustaz ada selik sikit nama aku
xsangka, dan sangat2 berterima kasih pd ust


Humaira Izham - nama pena ku ke??
syukran prof Zul

seterusnya buku yang ingin di beli dan dipesan kpd saie


sempat baca buku nie..banyak bab dah..
salah satu nk share adlh
setiap kita berhak 'memilih senjata'
untuk menentukan kehidupan kita


nie buku terakhir
sempat baca bab pengenalan je
utk memahami apa yang ingin pengarang sampaikan

moga-moga pembelian buku ini bukan suatu yang sia-sia atau suatu pembaziran, tp ilmu yang di dalamnya dpt di praktikkan even penulisnya dr barat.

okey, buat yang telah membuat pilihan dengan membeli buku yang ada pada anda sekarang, teruskan membaca dan mengamalkannya. moga2 kita menjadi hamba yang bersyukur. di beri nikmat buku itu dan mengamalkkannya. Amin.

Tuesday, May 3, 2011

ulser oh ulser

astaghfirullah...
sakitnya hanya Allah je yg tau..
selama nie ulser hanya jd di sekitar depan, bibir dan dinding mulut je..
tetapi kali ni Allah beri ujian ulser tu berada di kerongkong..kiri dan kana..
bayangkan bagaimana ingin makan n minum dlm keadaan sebegitu..
Allahuakbar...
kali ini memerlukan kesabaran yang tinggi.

sekadar gambar hiasan sahaja..sumber dr google..

Ya Allah, sihatkan tubuh badan ku dalam keadaan keimanan serta ketakwaan,
berikanku kesabaran dan rasa bersyukur atas segala sesuatu.
Amin.

Wednesday, March 30, 2011

Usah melabel-Label...


Islam itu agama yang sangat indah. Bukan hanya menjaga hubungan hamba dengan Tuhannya sahaja, tetapi menjaga hubungan hamba sesama hamba hatta menjaga hubungan hamba dengan makhluk yang lain. begitu perfect nya Islam, begitu menjaganya ajaran Islam, ianya tidak lain kerana Islam itu didatangi dari Pencipta yang penuh ketelitian.

menghina, mencemuh, mengata hatta melabel-label, adalah perkara-perkara yang sangat dibenci oleh Allah serta perkara yang sangat-sangat dikehendaki dijauhi kerana ianya membawa kemudharatan yang besar.

antara kemudharatannya adalah :

1. menyebabkan keretakan hubungan sesama manusia
2. menyebabkan mampu sehingga memutuskan tali silraturrahim
3. menyebabkan pergaduhan, yang mana sehingga boleh sampai menjadi peperangan.
4. menyebabkan umat Islam berpecah, dan berpuak-puak..

dan pelbagai lain kesan, yang mna, kesannya kesemuanya NEGATIF, xda yg positif.

moga-moga, kt tidak tergolong dalam golongan yang banyak memberi keburukan pada Islam ini.

Wallahu'alam

Usah melabel-Label...


Islam itu agama yang sangat indah. menjaga hubungan hamba dengan Tuhannya sahaja, tetapi menjaga hubungan hamba sesama hamba hatta menjaga hubungan hamba dengan makhluk yang lain. begitu perfect nya Islam, begitu menjaganya ajaran Islam, ianya tidak lain kerana Islam itu didatangi dari Pencipta yang penuh ketelitian.

menghina, mencemuh, mengata hatta melabel-label, adalah perkara-perkara yang sangat dibenci oleh Allah serta perkara yang sangat-sangat dikehendaki dijauhi kerana ianya membawa kemudharatan yang besar.

antara kemudharatannya adalah :

1. menyebabkan keretakan hubungan sesama manusia
2. menyebabkan mampu sehingga memutuskan tali silraturrahim
3. menyebabkan pergaduhan, yang mana sehingga boleh sampai menjadi peperangan.
4. menyebabkan umat Islam berpecah, dan berpuak-puak..

dan pelbagai lain kesan, yang mna, kesannya kesemuanya NEGATIF, xda yg positif.

moga-moga, kt tidak tergolong dalam golongan yang banyak memberi keburukan pada Islam ini.

Wallahu'alam

Sunday, February 6, 2011

kata-kata Perangsang ari ini..


pepatah Arab ada menyebut :

"Kamu inginkan kecemerlangan, sedangkan kamu tidak berusaha ke arah itu, ingatlah bahawa kapal tidak mungkin belayar di daratan"

"sesiapa yang menanam, dia akan dapat menuai hasilnya"

Saturday, February 5, 2011

Baitul al-QUran = Jiel al-QUran...suatu pengenalan


bila membicarakan mengenai perkahwinan oleh kader-kader dakwah, atau daie, pasti akan kedengaran istilah 'Baitul Muslim'..
siapa yang tidak mengetahui, apakah yang dimaksudkan dengan 'Baitul Muslim'...
dikebanyyakn tempat, apabila telah graduasi atau sudah dapat kerja ataupun, umur sudah meningkat, pasti ada yang akan bertanya sudah mendaftar di bawah Baitul Muslim..
Baitul Muslim ini sangat bagus, ianya untuk memastikan bahawa orang yang kita kahwini ini adalah dikalangan mereka yang se'perjuanga', se'jalan', se'fikrah', dan berbagai-bagai se la...

Suatu kemusykilan yang selalu difikirkan, jika BM ini dibina untuk memastikan yang diatas terlaksana, kenapa masih ada futur, lari, menyepi, hilang dan berbagai istilah lagi dalam gerak kerja dakwah dan tarbiyah dan siasah yang selama ini di laksanakan...

oleh itu, suatu pandangan dan impian penulis adalah untuk mewujudkan baitul al-Qur'an...sebb al-Quran adalah petunjuk dalam segala hal kehidupan, ianya adalah kalam cinta Allah kepada hambanya untuk memastikan hambanya selamat dunia dan akhirat...

bila membicarakan soal muslim, tarbiyah, dakwah dan siasah semua itu tersimpan di dalam karya agung itu...di dalamnya diajar, diceritakan, dikiasakan, diumpamakan dan sebagainya agar mudah untuk difahami oleh sekalian manusia jika mereka membaca, mentadabbur al-Qur'an itu.

pembinaan diri, yang sentiasa dekat dengan al-Qur'an seterusnya pembinaan hubungan melalui perkahwinan dirasakan sangat2 diperlukan oleh seorang lelaki dan perempuan. kerna untuk melahirkan generasi al-Quran (جيل القران) di dalam sesebuah negara, mestilah bermula dari dalam keluarga, yang mana tunjangnya adalah ayah dan ibu, lelaki dan perempuan atau lebih tepatnya suami dan isteri..

generasi al-Quran adalah generasi yang sangat baik....

Thursday, January 27, 2011

pesanan buat DIRI yang leka.

ayat bekalan buat diri, yang diberi peluang oleh Allah untuk bangun, tapi sering alpa dan lalai,
juga bekalan ayat cinta Allah buat diri yang sering menikmati tidur tanpa melihat nilai kasih sayang Allah yang besar itu,..



16. mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka Dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta Dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa Yang Kami beri kepada mereka.
surah al-Sajdah : 16

 

Wednesday, January 26, 2011

motivational circle@Nisa' Kelana Jaya


alhamdulillah, bertempat di salah sebuah rumah pendokong Nisa' kelana jaya telah berlangsung motivational circle...bertarikh 18 jan 2011..

tujuan diadakan, tidak lain untuk mem'bainding' ahli serta pendokong Nisa' kelana jaya...penggerak Nisa' ada 4 orang..tp alhamdilillah hasil MC ni, berjaya membawa 3 org ahli lg...


nk share apa yang dpt dlm MC ni, yang mana di sampaikan oleh Kak Mas, mantan ketua Nisa' Malaysia n calon kwns kelana jaya...

1st...kak Mas minta mula majlis dengan bacaa surah al-Fatihah..kak Mas pesan, bacalah dengan penuh penghayatan yakni memahami maknanya dan insafi..cukup dengan surah al-fatihah menunjukkan keagungan Allah dan betapa kerdilnya kita dihadapannya..

kemudian...menyentuh berkaitan perkara asas dalam kehidupan yang mana menjadi tunjang kita orang Islam adalah, rukun Islam..
jika diperhati rukun islam ini meliputi seluruh kehidupan kita,.
1. solat ia berkaitan dengan pembinaan diri
2. puasa pula berkaitan self control, sebagai contoh, apabila kita diperlakukan dengan perkara yang buruk oleh orang sekeliling, kita tidak berdendam dan membalasnya, tetapi kita bersabar dan tunjuk contoh yg baik, yakni dianalogikan seperti orang baling batu, kt bagi bunga.
3. zakat pula, adalah lebih kepada strategi
manakala shahadatain n haji, xingt apa yg dikaitan...

suatu perkara yg always kak mas cakap, yang kak mas petik dari butir kalam tok guru nik Aziz adalah, letakkan akhirat depan mata, dunia bawah dagu...once kita buat mcm ni, ia akan menyebabkan kt sentiasa buat kebajikan non stop dan tanpa mengharapkan ganjaran duniawi..
ini adalah sharing apa yg dapat sepanjang 2 jam bersama kak mas dlm MC, moga2 MC akan datang lebih ramai yang datang, dan ada perkara baru yang dapat di share di lembaran maya ini.
Insyaallah..


Tuesday, January 18, 2011

keRINDUan yang terUBAT...




9HB lepas, ada majlis solat hajat kat stadium melawati shah Alam..
alhamdulillah, Allah memberi kesempatan pdku untuk pergi ke sana...


antara yg memberi pidato ari itu adalah,
orang yang aku sangat rindu akan kalam yg bakal dituturkannya...
rindu akan nasihat, peringatan yang kadanga2 bisa menerbitkan mutiara jernih...
ia adalah tok guru Nik Aziz...


apa yang menarik hatiku untuk jatuh sayang pada tok guru ini adalah, apabila ia berbicara, ia sentiasa memberi peringatan berkaitan dengan kematian...
bukankan antara ciri sahabat yang baik, apabila kita melihat wajahnya kita akan mengingati kematian dan menangisi dosa yang dilakukan??

begitulah apa yg kurasai tatkala melihat wajahnya, mendengar kalam butir bicaranya..
beliau acapkali mengingatkan umat Islam dan seluruh rakyat bahawasanya kita pasti akan mati..
dan bagaimana keadaan mati kita seandainya amalan atau perbuatan kita di dunia ini penuh dengan dosa dan kemaksiatan kepadanya..??

beliau mengajak dirinya dan umat Islam akan kembali memuhasabah diri, sentiasa koreksi diri,
memastikan setiap gerak langkah, perjalanan hidup sentiasa dibawah keredhoan illahi, supaya mardhotillah sentiasa mengiringi diri, dunia mahupun akhirat..

beliau juga meminta agar, berusaha bersungguh2 untuk memastikan cahaya islam menyinari bumi Malaysia, kerana Malaysia sudah hampir 50 tahun berada di dalam kegelapan..

beliau mengakhiri ucapan beliau dengan, bacaan doa memohon keberkatan kepada Allah, dan diaminkan oleh ribuan hadirin..Aminn..









Tuesday, January 4, 2011

THE ANNUAL INTERNATIONAL QURANIC CONFERENCE 2011,

JANGAN KETINGGALAN!!!! 
JOM HADIRI...

THE ANNUAL INTERNATIONAL QURANIC CONFERENCE 2011,
ACADEMY OF ISLAMIC STUDIES
UNIVERSITY OF MALAYA
KUALA LUMPUR
MALAYSIA