About

Thursday, November 16, 2017

Menggembara ke Bumi Beijing - 1


Assalamualaikum.
Haiiiii...
Bersawang dah blog saya nie.

Dua kali saya membina blog dengan harapan tak mau guna yang nie dah.
Apakan daya, nama blog ini lah yang memperkenalkan saya dengan dunia blog/

ehhh..kita nak share percutian kita.
Dengan niat memudahkan orang lain, k.

Kenapa kita pilih Beijing?
Selepas Australia, New Zealand, Bangkok, Bandung, Singapore, Maldive juga (List ini untuk jalan-jalan backpackers, selain negara nie, kita jalan-jalan berkumpulan atau dengan keluarga)


Dulu, ayah kita selalu travel ke Beijing. Urusan kerja. Selalu bawak balik Sutera. kita rindu nak pakai sutera sana...eh..kesitu plak/

tak lah...saya tertarik dengan kalam yang orang sebut hadith sedangkan ianya hanya kalam Arabi mungkin "tuntutlah ilmu sehingga ke negeri China". kenapa China? Persoalan ini sering berputar dalam kotak fikiran saya.

dan ayah saya ada beli replika tembok China. Ianya menguatkan keinginan saya untuk menjejaki tembok itu.

Maka, tiket pun dibeli ketika promo free seat 2016.
tarikh berlepa 7 November 2017. Jauhkan? nak buat macam mana nak tiket murah..hehe

tiket kami dapat Rm1800 return. 2 adult, 1 kid, 1infant. luggage pergi 20kg balik 25kg. makan waktu balik.

pada kami tiket itu sudah cukup murah.

hotel pula, kami tempah melalui booking.com. kebetulan hotel tu tengah muroh. tapi tak dak lah murah sangad...

kami tempah untuk tiga malam 691yuan (kadar semasa: RM440). checkin jam 11. checkout jam 12. Oleh kerana kami tambah separuh hari untuk last day, kami kena tambah 115yuan (xingat dalam ringgit)

pada kami harga hotel tu murah dah. sebab dia berada di centre. Dalam post saya seterusnya saya akan cerita detail.

Yiktong card (card Subway), hampa kalau nak beli kad nie, ampa capture gambaq siap-siap tunjuk kat kaunter. Depa buka paham apa ampa cakap. Kad nie 50yuan. 20yuan deposit. 30yuan duit dalam tu.

dah boleh jenjalan guna subway tu ke mana-mana.

owhhh..kami p musim sejuk. Jadi pakaian ofkos kena prepare baju tebal mak nenek...hehe

kami bawak mini rice cooker. Dan lauk-lauk instant. Sebab kami datang bawak anak kecik. Untuk elak mereka berperangai, tipsnya jagalah perut mereka. Jadi, apa kami buat, pagi-pagi kita breakfast nasi. Semua dah kenyang kita keluaq. 

so bila keluar anak kenyang, yang baby dikendong, akan layan tidurnya. Yang abangnya relax n cool berjalan. tak dak perangai. Ingat tau tips nya kenyangkan perut anak waktu breakfast!

Jangan bawak stroller! Tapi kalau anda suka buat manyak kerja. Silakan. Sebab subway dia kadang-kadang ada escalator kadang-kadang tak dak. Kadang-kadang ada lift kadang-kadang tak dak. Tapi hampir semua tempat kami p, majoriti Tangga sahaja. Tangga kawan!

Saya mencadangkan pakai sport shoes. Ia amat berguna apabila banyak berjalan.

bawa Botol kosong semasa berjalan. Kot-kot nak kencing or verak senang. Depa tak dak ayaq dalam tandas. Sinki luaq sahaja. kalau boleh tahan sampai balik hotel, sila tahan! bau tandas dia busuk yakmat.

Dah jalan bawak anak, bawak la ayaq mineral. sekut-sekut untuk depa kudap-kudap.

Okeh itu je tips awai eh. Nanti kita sambung lain. Moga bermanfaat untuk semua.


No comments: