About

Monday, June 26, 2023

Travelog haji Sarah ~ hari 2






25.6.2023 bersamaan 6 Zulhijjah 1444H iaitu hari kedua kami berada di Mekah.

Memulakan hari ini dengan subuh dibilik. Kemudian sarapan pagi. Pastu berehat. Ada berzikir, ada baca al-Quran, ada pack baju untuk ke Arafah dan ada yang baca buku. Yang terakhir itu saya lah.

Rencananya hari ini kami hendak tunaikan tawaf qudum dan Saie haji. Kami memilih sebelah petang. Jadi dari hotel kami naik van. Kemudian van turunkan kami dan kami pun berjalan masuk ke masjidil haram.

Perasaan yang sama. Alhamdulillah, masyaAllah. Bersyukur direzekikan lagi untuk sampai ke rumah Allah ini. 

Selesai tawaf qudum, azan maghrib. Memang selepas solat akan ada solat jenazah. Selepas maghrib, kami hendak terus saie haji. Kebetulan ketika mencari suami, terjumpa kawannya. Maka saya lah penunjuk arah ke kawannya.

Habis jumpa kawan suami, kami pergi jumpa kawan saya pula. Iaitu di permulaan bukit Safa. Maka bermulalah kami melakukan saie. Sempat bergambar dan beri kiriman suaminya.

Kemudian kami teruskan saie. Sehingga pada kali kelima kami terus stop kerana azan kedengaran. Menghormati azan sekaligus sebenarnya refleksi untuk diri kita, apakah kita mampu tinggalkan urusan dunia yang lain demi menyahut seruan Allah utk solat? Sekalipun urusan agama iaitu saie? 

Selesai solat isyak, kami sambung saie. Setelah selesai bergerak kami di tempat menunggu.

Ketika sedang menulis di blog ini, kami sedang “tersidai” sambil menunggu dua orang dari rombongan kami yang masih belum kelihatan. Apapun, Alhamdulillah terima kasih Allah atas nikmat ini. 

No comments: