About

Wednesday, June 24, 2009

.:: DIDIKAN KEKELUARGAAN ::..


..hari nie nk share tntg pendidikan kekeluargaan, ia utk masa dpn smua...

“ setiap anak dilahirkan atas fitrah, maka kedua ibubapanyalah yang menyahudikannya atau menasranikannya atau memajusikannya”


berikutan hadith diatas, dapatlah disimpulkan bahawasanya setiap anak yang lahir itu, ibubapalah penentu siapakah anak itu pada masa hadapan, adakah ia akan memtaati Allah atau akan mensyirikkan Allah.
kita sebagai orang Islam, tidak dapat tidak mestilah mendidik anak mengikut acuan yang telah Islam tetapkan, berlandaskan syariat Islam, agar zuriat yang lahir itu bisa membanggakan Rasulullah s.a.w. seperti sabdanya :
“Kahwinlah perempuan-perempuan yang keturunan banyak anak, sesungguhnya aku berbangga dengan ramainya umatku di hadapan para Nabi pada Hari Kiamat nanti.”
setiap ibubapa mempunyai tanggungjawab yang besar dalam menjadikan sesebuah keluarga itu di dalam keredhoan serta dalam rahmat, kasih sayang Allah.
pendidikan kekeluargaan itu sebenarnya adalah sebuah institusi yang bertanggungjawab melahir, mendidik, mengasuh dan membesarkan seorang manusia yang mana ia akan menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa serta Negara.
sehubungan dengan itu, hakikat sebenarnya, keluarga adalah sekolah pertama untuk memberi didikan kepada generasi baru, ibubapa dan ahli keluarga yang lebih tua pula berperanan dan bertanggungjawab sebagai ejen penyerap ilmu kepada setiap ahli keluarga untuk menjadi individu yang berkualiti.
menurut Gilbert Highest (1961) : “kebiasaan yang dimiliki oleh anak-anak sebahagian besarnya terbentuk daripada pendidikan keluarga”.
ini adalah disebabkan anak-anak memiliki kondisi tanpa daya dan kemampuan untuk berkembang.
Perlu diingati, pada dasarnya, pendidikan keluarga harus dibuat tanpa kekerasan. ia perlu dibuat dengan lembut untuk memudahkan penerimaan nilai-nilai baru kepada anak-anak yang masih mentah dan untuk mencegah penyelewengan berlaku kepada mereka.
pendidikan kekeluargaan di dalam Islam bermula pada didikan anak-anak. anak-anak hendaklah diberi pendidikan yang sempurna seawal mungkin, bermula dari dalam kandungan lagi. tanggungjawab ibu dan bapa telah wujud sebelum terbentuknya janin. oleh itu, suami isteri hendaklah memberi perhatian dan tumpuan pendidikan sempurna sepenuhnya untuk memastikan anak tersebut menjadi anak yang soleh dan solehah. suami isteri mesti bertanggungjawab untuk menjaga kandungan dari segi kesihatan mental dan fizikal, mengamalkan pemakanan seimbang, makan dan minum dari rezeki dari sumber yang halal dan berkat, mengerjakan amalan-amalan kerohanian seperti membanyakkan membaca al-quran, zikir, melakukan ibadah-ibadah sunat disamping tidak meininggalkan ibadah fardhu yang diwajibkan.
Ketika isteri mengandungkan bayi, si bapa pula mempunyai peranannya yang tersendiri. Bekerjalah dengan penuh amanah, bertanggungjawab dan ikhlas demi mendapatkan rezeki yang halal untuk keluarga mereka. Sesungguhnya keberkatan lahir dari makan minum yang berpunca dari rezeki yang halal. Oleh itu para ibu bapa hendaklah sentiasa berhati-hati dan berwaspada setiap masa dalam pekerjaan. Tunaikan kerja dengan penuh dedikasi dan amanah demi memperoleh rezeki yang berkat dari sumber yang halal. Rezeki yang diberi makan kepada anak itulah yang akan menjadi darah daging yang akan membesarkan anak-anak . Jika sumbernya halal dan berkat, mudah-mudahan anak-anak yang bakal dilahirkan akan menjadi anak-anak soleh yang dapat membahagiakan hidup kedua-dua ibu bapa. Di samping itu apabila anak-anak telah diberi pendidikan sempurna mengikut syariat Islam, apabila besar mudah-mudahan mereka akan menjadi anak yang soleh.apabila anak itu telah dilahirkan, tanggungjawab ibu dan bapa bertambah lagi, mereka bertanggungjawab sepenuhnya dalam proses menanam jiwa agama. Pemilihan ibubapa sebagai orang yang bertanggungjawab adalah kerana ibubapa telah Allah anugerahkan naluri keibubapaan, naluri kasih sayang dan naluri kebertanggungjawaban. ibubapa yang beriman akan mencorakkan anak yang beriman dan begitulah sebaliknya.
beberapa bentuk pendidikan keluarga terhadap jiwa agama melalui kaedah asasi,

1. ikatan akidah
melalui ikatan ini penekanan harus diberikan pada pengajian Tauhid, fardhu Ain, al-Quran dan al-Hadith. kerana ilmu-ilmu ini adalah sangat penting dalam kita mengenal Allah dengan lebih mendalam untuk mendapat redhoNYA.

2. ikatan kerohanian
melalui ikatan ini pula ia berkisar pelaksanan Ibadah wajib, memperbanyakkan amalan sunat, zikrullah, tilawah al-Quran serta mengimarahkan masjid.

3. ikatan pemikiran
melalui ini pula, penyediaan harus diberikan kepada aspek-aspek berikut, penyediaan pengetahuan tentang isu atau ideologi atau masalah semasa. penyediaan buku-buku bacaan yang baik, ruang untuk perbuncangan serta pemantauan pergerakan.

4. ikatan bimbingan
pergaulan yang baik dirumah, contoh teladan yang baik, nasita dan bimbingan, denda dan hukuman serta pemerhatian dan pengawasan itu penting dalam memastikan kelangsungan pendidikan yang telah dilalui hasil didikan ibubapa.

Terdapat pelbagai kesan yang positif yang kita boleh dapati jika kita melakukan pendidikan kekeluargaan mengikut acuan Islam dan kesan negatif apabila pendidikan kekeluargaan tidak berlandaskan Islam.

Wallahu`alam.

No comments: