About

Sunday, November 15, 2009

# BERUBAHLAH WAHAI SAHABAT2KU #



benarlah apa yg dikatakan,

masa mampu mengubah seseorang itu.

tp alangkah indahnya jika perubahan seseorang itu, perubahan yang menjurus kepada yang lebih baik, yang lebih diredhoi oleh agama yang paling penting di redhoi oleh Sang Pencipta Yang Maha Berkuasa atas segalanya Allahhurabbi.

bila melihat sekitarku,
sekelilingku,
terasa sayu,terasa sedih,
begitukah nasib sahabat2 ku,
yang sama-sama ditarbiyah dgn tarbiyah islamiyyah,
yang sama-sama menyulam janji ingin sentiasa bersama dengan ajaran agama,
begitukah??

hati ini sedih,
teramat sedih,

sahabatku yang bergelar wanita, muslimah juga suatu ketika dahulu serikandi,
di manakah tudungmu yang menutupi dadamu,
dimanakah tudungmu yang menghalang dari terlihat bentuk serta warna kulit lehermu,
di manakah tudungmu yang bisa menutup gambaran warna serta paras rambutmu,
DIMANA?? DIMANA??

bukankah kalian sama-sama bersama ku mempelajari hukum di sebalik itu,
bukankah kalian sudah ma'aruf dengan ayat Allah,

31. dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya. - AN-NUR : 31 -

tetapi mengapa kalian masih begitu,
tapi mungkin ini disebabkan diriku,
yang mengabaikan kalian lantaran kesibukanku di bumi kampus..

buat sahabat-sahabatku,
yang bergelar mejahid, muslimin, juga bakal-bakal pemimpin negara dan keluarga,

mengapa kalian tidak membantu kami kaum hawa,
mengapa kalian yang membawa kami ke destinasi neraka itu,
mengapa dan mengapa..

mengapa kalian menyentuh sahabatmu yang bukan muhrim itu,
mengapa kalian membawa mereka ke mana-mana tanpa insan ketiga,
aku tahu, dan aku percaya kalian mengetahui,
bahawa jika lelaki dan perempuan bersama yang ketiga adalah syaitan,
hatta walaupun ketika itu,
kalian berada ditengah-tengah masyarakat..
kalian tidak malu,
berpegang tangan,
bergurau senda,
kalian tidak malu dengan Allah,
kalian tidak malu dengan manusia yang berlainan agama,
kalian tidak malu,
tapi aku sangat terkilan,
kalian hanya malu jika kalian bertemu denganku,
kenapa begitu,
bukankah sepatutnya kalian lebih malu dengan Allah,
bertaubatlah,
pintu taubat masih terbuka buat kalian,
aku xmahu kalian masih berjalan ke arah tempat itu,
tempat yang penuh kedahsyatan,
tempat yang manusia akan menerima balasan buruk atas perlakuannya
nauzubillah min zalik,

aku tidak mampu menegur kalian,
kerana kalian lebih mengetahui dari,
kerana kalian akan memekakkan telinga jika aku ungkapkan,


tolonglah aku wahai sahabat-sahabatku,
muslimin mahupun muslimat,
marilah kita kembali untuk rasa berTUHAN dengan lebih mendalam,
takutilah larangnya,
takutilah tempat ciptaannya yang gerun itu,
pintu taubat masih terbuka depan kita,
sahabat-sahabat.

tolonglah aku,
kerana aku sebenarnya menolong kalian...

YA ALLAH BANTULAH AKU,
BANTULAH SAHABAT2 KU,
TUNJUKKAN KAMI JALAN YANG BENAR JALAN YANG ENGKAU REDHOI,
YA ALLAH,
JANGAN PALINGKAN HATI2 KAMI SETELAH ENGKAU BERI CAHAYA NURMU, CAHAYA PETUNJUKMU,
AKU TAKUT YA ALLAH,
AKU TAKUT AZABMU PADAKU,
AKU TAKUT AZABMU PADA SAHABAT-SAHABATKU,
AKU TAKUT YA ALLAH.

~nukilan hasil kesedihan yang memanjang melihat suasana realiti sahabat2ku yg sama2 mendapat tarbiyah,
sama2 menyulam janji di hadapan Allah untuk melaksanakan ajaran Islam, yakni dengan kalimah yang mulia KALIMAH SYAHADAH ~

No comments: