About

Saturday, October 16, 2010

benarkah aku "insan terpilih"??

sudah agak lama tidak dicoretkan disini,
tiba-tiba timbul keinginan luar jangkaan kerna di kala detik mencemaskan, critical week ini lah, tangan ku mudah untuk menekan keyboard dan maka terteralah apa yang di terbuku di hati.

memilih tajuk benarkah aku "insan terpilih"...
menilik kembali mesg yang pernah sampai ke telefon bimbit ku,
antara ayat yang menjadi amatan ku yang lama, "awak adalah insan terpilih..."

dalam meniti kehidupan selepas tamat ijazah sarjana muda,
aku tenggelam punca,
banyak masaku dihabiskan dengan bersilraturrahim,
pulang ke rumah setiap hujung minggu,
ke semua perkara ini, aku lalui dengan penuh keseronokkan, tanpa sedikit memikirkan pelajaran, hatta perkara-perkara yang berat.
tidak seperti di kampus zaman degree dlu, pasti akan ku rasai cabaran berfikir, kekalutan meng'handle' dan pelbagai lagi yang memungkinkan aku berkorban segala yang aku ada untuk memastikan gerak kerja Islam itu tercapai.

tiba-tiba,
pada minggu ini, aku dikhabarkan akan memegang suatu amanah yang berat, urusan pentarbiyahan. agak berat untuk ku terima, kerna aku sendiri masih kekurangan terutama dalam mentarbiyah diri walaupun pada hakikat aku sangat meminati bidang ini, mentarbiyah dalam masa yang sama ditarbiyah sama. tapi aku masih dilema, lantaran itu, aku memohon kepastian dari sang pengirim mesg, jawapan yang diberikan menguatkan aku. aku terima, walaupun aku tahu, aku bakalan aku kembali aktif, sedangkan murabbiku selalu berpesan, fokus, tumpu, utamakan bidang yang aku pilih ni dulu.

dalam masa yang sama, jam yang berlainan, aku mendapat mesg untuk menghadiri suatu meeting lajnah..lantaran kerna jarangnya melakukan gerak kerja, aku sudah terlupa bahawa aku telah memegang satu amanah lagi.

apa yang ingin aku katakan, aku sangat tidak berminat/ kurang mahir dalam bidang yang dikehendaki. memikirkan aku bakalan menyakitkan jiwa, menyerabutkan kepala, aku ingin meletak jawatan. apakan daya, bila berfikir ianya akan memalukan pendidik ku kedua UTAMA, ayahku, aku tidak jadi, walhal, aku sangat tidak mampu.

aku tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalahku ini. aku sentiasa memohon pada kekasih hatiku agar memberikan ku kekuatan, dan menunjukkan jalan yang lurus buatku.

aku sentiasa akan beringat pada sebuah hadith yang mafhumnya,
"setiap pada diri manusia itu, akan bertanggungjawab terhadap apa yang ia kerjakan".
( Muttafaqun 'alaih)

No comments: