About

Sunday, December 26, 2010

berKHIDMAT selagi NYAWA dikandung BADAN

nyawa yang diberi Allah pada kita, tidak kita ketahui bila ia akan diambil kembali...selak la lembaran akhbar mahupun majalah, layari la laman sesawang...bacalah kisah2 mengenai kematian yang pelbagai..ada yang mati ketika baby, kanak2, remaja, dewasa, tua, ada yang mati dengan penuh tragis, ada yang mati dalam iman dan sebagainya. pokoknya, keMATIan itu PASTI cumanya entah bila...

DISEMBER 2010 menyaksikan kekalutan diri menghadiri pelbagai program..yang mana, rata-ratanya diri ini bukan lah sebagai peserta tetapi lebih kepada penggerak..

alhamdulillah,

1. program "Kem Remaja Islam (KERIS)
Diadakan di salah sebuah PASTI di Pantai Dalam...namanya remaja, tapi rata-rata perserta yang hadir, adalah kanak2..program ini adalah pembuka program2 aku yang selepasnya...seronok diprogram ni, ramai kanak2, baby..makanan pun sedap2, ya la air tangan ahli jemaah pas situ kan..

2. program ke dua "Intellectual discourse"
progm ni, buat kat Hotel Quality Shah Alam, kiranya aku tido hotel lg la...progm ni bwh YB Halimah, aku plk terlibat sebagai team IT...kadang nk gelak gak...ilmu IT aku sgt la kurang, tetiba kena jadi team ni..alhamdulillah,kak lina sudi bergerak bersama...aku lambat sket dtg progrm ni, sbb duk perlis ada kenduri Atiyah (kawan sejak sekolah ren, men..la ni dia keja kat sek adik..emm..)

3. progrm "kem cuti2 mengaji al-Quran
progrm ni buat kat dewan mbpj zon 21, asalnya progrm ni 2 mggu, tp aku dpt p smggu je..kat cnie, aku kena ajar ngaji je..bhgn fardhu ain ust2 dr tabung haji yang ajar..kumpulan ngaji yang aku kena ajar, adalah kumpulan yang boleh membaca tp xlancar sgt..asalnya aku kena ajar kumpulan ni dgn kumpulan iqra..tp susah la gabung..jd mkck seorg 2 tlg backup..progrm ni mula pkul 8.30-10.30 pg..aku sempat p, selasa-jumaat je..

3. program "Kem Menghayati al-Quran dan Solat al-Falah ( I LOVE AL-QURAN AND SOLAT)
program ni lama, antara semua program...mula isnin smp khamis selama 2 minggu...sebelah pagi, dr pkul 8 hingga pkul 2 ptg...dalam progrm ni ada 2 slot, b4 10 a.m, kelas quran, pas2, kelas fardhu ain. dalam slot kedua ni, aku penah handle 2 kali, 1st, wkt crita ttg kisah nabi, kisah Nabi Yunus..2nd ajar adik2 tntg solat ketika sakit n solat jama' n qasar..alhamdlh..

4. JNS (jambori Nisa Selangor)
progrm ni, progrm tahunan nisa selangor, kali ni, buat kat pulapes, banting selangor..progrm ni, dpt jump sahabat 1 sekolah, siapa lg, imam muda asyraf la..acap,huhu...bergambr bersama..buka 2 je, dpt jump kak akma, kak yg byk tlg aku wkt jalan2 di wadi arbain (teringat pengorbanan dia,windu kak akma)...fasi rmai sgt, jd xdpt fokus pd adik..plng pntng xdpt kenai sgt depa..ldk kumpulan sekali je...yg menarik, dpt naik BUKIT JUGRA...xmencabar langsung..35 minit je dh smp..xkira yang berhenti tunggu org...

5. progrm "Kem Remaja Islam (KARISMA 1)"
progrm ni, isnin dan selasa..kat progrm ni aku jd ketua fasilitator (kononnya,hehe)..jd kena pegang mic la..kena jd hepi..mcm2 la..wpun penat =( kat prgrm nie..aku dpt kenal adik2 dr upsi n usim..bwh aktiviti progrm nie..aku dpt p institut biologi um, best sgt..byk ilmu bru aku dpt..bercita-cita plk nk jd ustazah yang jebat sains... =) kat pgrm ni, kena dera plk buat montaj, last minit..dh la xterer mna bidang2 it nie,huhu

6. progrm "KDMS"
progrm kdms ni, utk anak selangor...selected person,huhu..aku sekadar pemantau je..tgk2 je..lihat2 perkembangan mereka..best2..

erm..alhamdulillah semua aku dpt lakukan terbaik..cuma ada 1 je yg aku xdpt p iaitu, fasi bwh masjd arrahman..letih gler2 wkt 2..xpalah Allah tahu mna yg trbaik..

aku sangat berasa seronok..bukan senang nk meluangkan masa ni..apa yang pntng yang aku nk adalah, aku nk berkhidmat utk agama..ni adalah salah satu wasilahnya..doakan moga aku dpt membina konsaltan sendiri utk memudahkan gerak kerja dakwah dan tarbiyah aku..

ALHAMDULILLAH..

No comments: