About

Wednesday, January 26, 2011

motivational circle@Nisa' Kelana Jaya


alhamdulillah, bertempat di salah sebuah rumah pendokong Nisa' kelana jaya telah berlangsung motivational circle...bertarikh 18 jan 2011..

tujuan diadakan, tidak lain untuk mem'bainding' ahli serta pendokong Nisa' kelana jaya...penggerak Nisa' ada 4 orang..tp alhamdilillah hasil MC ni, berjaya membawa 3 org ahli lg...


nk share apa yang dpt dlm MC ni, yang mana di sampaikan oleh Kak Mas, mantan ketua Nisa' Malaysia n calon kwns kelana jaya...

1st...kak Mas minta mula majlis dengan bacaa surah al-Fatihah..kak Mas pesan, bacalah dengan penuh penghayatan yakni memahami maknanya dan insafi..cukup dengan surah al-fatihah menunjukkan keagungan Allah dan betapa kerdilnya kita dihadapannya..

kemudian...menyentuh berkaitan perkara asas dalam kehidupan yang mana menjadi tunjang kita orang Islam adalah, rukun Islam..
jika diperhati rukun islam ini meliputi seluruh kehidupan kita,.
1. solat ia berkaitan dengan pembinaan diri
2. puasa pula berkaitan self control, sebagai contoh, apabila kita diperlakukan dengan perkara yang buruk oleh orang sekeliling, kita tidak berdendam dan membalasnya, tetapi kita bersabar dan tunjuk contoh yg baik, yakni dianalogikan seperti orang baling batu, kt bagi bunga.
3. zakat pula, adalah lebih kepada strategi
manakala shahadatain n haji, xingt apa yg dikaitan...

suatu perkara yg always kak mas cakap, yang kak mas petik dari butir kalam tok guru nik Aziz adalah, letakkan akhirat depan mata, dunia bawah dagu...once kita buat mcm ni, ia akan menyebabkan kt sentiasa buat kebajikan non stop dan tanpa mengharapkan ganjaran duniawi..
ini adalah sharing apa yg dapat sepanjang 2 jam bersama kak mas dlm MC, moga2 MC akan datang lebih ramai yang datang, dan ada perkara baru yang dapat di share di lembaran maya ini.
Insyaallah..


No comments: