About

Thursday, September 24, 2009

"mencari pasangan"

aku sering ditanya,


kalo nk kawin nt nak laki mcm mana ya?


ahli jemaah jgk ka?


dan aku sering bertanya pada kawan, soalan yang sama..


jawapan yang biasa aku dengar,


ya, kami nk kawin dengan ahli jemaah jgk,


kalau tersangat boleh xmau orang lain.


tapi jawapan aku berlainan dari mereka, entah mengapa, bagiku tidak kesah la samaada dia berstatus ahli jemaah atau tidak, yang pasti bagiku lelaki tersebut dapat membinbing aku untuk lebih dekat padanya


kenapa aku tiba-tiba tulis pasal benda nie ya??


sekadar berkongsi, ketika aku membaca di blog, aku dapati ayat yang sangat menarik, yang mana ia juga adalah apa yang aku nak pada bakal suamiku nanti,


“Jika kamu mencari pasangan yang berfikrah seperti kamu sahaja, maka pandangan kau amat sempit. Tetapi jka kamu mencari ‘hamba’ untuk meneman hidup kamu, maka pandangan kamu adalah merangkumi dunia dan akhirat,”


“Apakah kita sekadar mencari pasangan hidup yang hanya membolehkan kita pergi usrah? Atau membenarkan kita pergi ke program latihan? Itu pandangan yang masih sempit. Sepatutnya kita semua berusaha mencari pasangan yang akan menanam jiwa kehambaan dalam diri kita dan mendekatkan kita kepada Allah,”


Pasangan yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah, bukan sahaja akan menjadi pendorong kepada kita untuk aktif berjuang bahkan akan sentiasa memberikan peringatan kepada kita tentang kedahsyatan akhirat dan sentiasa menyiram hati kita dengan air keimanan.

1 comment:

qayyum said...

org yg dapat membimbing kta kepada Ilahi adalah lbih baik dr sekadar mmbnarkan kita brusrah..
namun perlu dipilih juga supaya tidak menyesal di kemudian hari.. mudah2an yg lbih baik bkal teman hidup ahli jamaah dan yg dapat membimbing kita..insyaAllah