About

Saturday, October 3, 2009

Hidup ini sebuah perjuangan sebenarnya..

jumaat lepas, alhamdlh ana diberi kelapangan oleh Allah Taala untuk mengadakan usrah buat adik2 yang disayangi, tho,maton,jiha,nani dan am.

tp yg dtg tho, maton dan jiha shj. xpalh tp perkongsian itu yg penting.

sebenarnya ana rindu pada mereka kerana 2 minggu ana cuba berjumpa mereka tapi xdpt (manusia mampu berusaha merancang, Allah penentu segala perancangan).

ari ni apa yang disentuh adalah berkaitan ayat dalam surah tohaa..ayat 72 sehingga 80 lbh..

menceritakan kisah nabi Musa. Dari segi sebelum kelahirannya lagi. tp apa yg sbnrnya yang ana nk tekankan pd adik2 adalah, berkaitan dengan kisah samiri.

samiri adalah antara org yg selamat ketika firaun mengejar nabi musa serta pengikut2nya, yg mana ketika itu Allah trunkan wahyu pd nabi musa utk mengetuk lautan dengan tongkatnya, maka terbelahlah lautan itu. Nabi Musa serta pengikutnya pun dapat menyeberangi lautan itu.

kisah samiri ini bermula ketika mana Nabi Musa ingin menaiki bukit thur sina utk berjumpa dgn Allah. Nabi Musa meminta Nabi Harun utk menjaga ummat ketika itu.sesuatu yang berlaku selepas ketiadaan nabi musa itu adalah :-

samiri telah mengajak umat ketika itu untuk mencampakkan emas masing2 pada 1 tempat, kemudian samiri menyalakan api. jadilah himpunan emas2 td seperti seekor lembu. dan umat nabi musa yang telah Allah Taala selamatkan mereka dari firaun telah alpa dan mula mensyirikkan Allah iaitu dengan menyembah patung tersebut.

apa yg ingin dikongsi bersama adalah, hidup ini merupakan suatu perjuangan yakni berjuang dalam memilih serta menentukan kehidupan. sama ada kita mahu memilih ke arah kebaikan atau kita ingin memilih ke arah keburukan.

untuk memilih jalan hidup ini adalah teramat payah. jadi sememangnya benarlah hidup ini merupakn perjuangan. yang dikatakan perjuangan adalah, kita mesti lakukan yang terbaik untuk memilih jalan yang baik. kerana perjuangan itu sendiri menuntut kesabaran dan ketabahan yang tinggi yakni membawa erti kesabaran dalam menghadapi dugaan hidup,kesusahan hidup serta kesabaran dalam tidak melakukan perkara yang tidak baik dan dimurkai Allah.

jadi, perbanyakkan berdoa agar kita diberi oleh Allah kekuatan dalam meneruskan perjuangan dalam hidup di dunia sebagai hamba yang mentaatiNYA serta hamba yang sentiasa mendapat perhatian Allah.

Amin.

No comments: