About

Sunday, July 2, 2023

Travelog haji Sarah ~ hari 7




30/6/2023 penutup Jun adalah 12 Zulhijjah. Malam hari kami mabit di Mina. Ketika ini kami seperti gelandangan. Kami ada khemah di Mina. Tetapi kami memilih untuk berulang alik ke jamrah dari tempat penginapan kami di Huzaifah. Walau berulang alik mabit di Mina adalah wajib. Jika tinggal kena dam. Kerana ada rombongan kami yang ada musyaqqah, malam pertama mabit di Mina kami terlepas. Maka, kami kena bayar dam. Dam boleh bayar insyaAllah. Moga Allah ampuni kami dan terima haji kami. Yakin! Kerna itu juga sebahagian dari ujian.

4 jam 31 minit kami perlu duduk d mana-mana kawasan Mina. Kami pun join geng arab, sudan, indonesia dan semua lah yang duduk-duduk tepi-tepi tu. Seperti gelendangan. Beberapa kali halau polis untuk bangun. Bermaksud beberapa kali kami ubah tempat. Lucu. Tetapi best. Sehinggalah kami lihat seperti polis ingin menutup tempat jamrah bahagian bawah. Berlari kami masuk ke kawasan jamrah. Bukan tak boleh naik atas, tapi jauh. Saya okey je. Tapi memikirkan ahli rombongan yang lain kita ikut sahaja.

Kami buat gabungan melontar. Melontar untuk 11 zulhijjah dan 12 zulhijjah. Jadi, di kawasan contohnya jamrah sughra, kami lontar 7 biji. Rehat kejap. Kami lontar lagi 7 biji. Begitulah dengan tempat-tempat jamrah yang lain. 

Alhamdulillah selesai 42 biji. Terasa sayu sahaja berjalan meninggalkan jamrah ini. Apakah aku ada peluang lagi? Ya Allah sampaikanlah aku lagi ke sini. Aameen.

———
Hari yang sama kami sampai tempat penginapan jam 3 lebih pagi. Menunggu subuh 4.15 pagi, kemudian melelapkan mata. Jam 9 pagi sudah bersiap untuk ke masjidil haram melaksanakan rukun/wajib haji terakhir tawaf ifadhah.

Selepas tawaf. Bermula solat jumaat. Maka sempurnalah haji bagi suami dan ahli rombongan kecuali saya dan mutawif. 



No comments: