About

Sunday, July 2, 2023

Travelog haji Sarah ~ hari ke 8

Menunggu isyak di kawasan masjidil haram extension
Menunggu solat maghrib di jalanan menuju masjidil haram


Rombongan kami memilih tahalul awwal. Dan nafar awwal. Bagi yang memilih nafar thani hari ini 1/7/2023 adalah waktu mereka melakukan tawaf ifadhah selepas mereka melakukan jamrah kali ke tiga.

Hari ini kami ke masjidil haram menaiki bas. Bas ini percuma. Setelah sampai, kami menaiki teksi sapu dengan 5 riyal seeorang. Sampai di area jabal omar, polis sudah tutup laluan. Menjadikan kami tidak dapat masuk masjid. Kami hanya solat di atas jalanan sahaja. 

Usai solat maghrib kami masuk dalam jabal omar mencari makan. Tapi saya tidak. Hanya segelas mocha ais sahaja. Keluar dari situ, kami pergi berjalan dan berusaha hendak masuk masjidil haram. Dengan izin Allah kami hanya dapat masuk masjidil haram kawasan extension sahaja. Alhamdulillah. Tidak mengapa. Allah nak bagi peluang merasai kawasan itu. Duduk seketika menunggu isyak. 

Usai isyak, kami bergerak mencari jalan memasuki masjidil haram. Kami disini adalah saya dan suami. Suami saya tidak mahu bertawaf. Saya perlu sebab syarat wajib sempurna haji adalah tawaf ifadhah. 

Pengalaman tawaf ini begitu berharga. Lautan manusia terlalu ramai. Dihimpit. Ditolak. Tetapi tetap utuh khusyuk meminta kepada Allah azzawajal. Di banyak keadaan, saya dikepung oleh jemaah lelaki. Kerana kebiasaannya jemaah perempuan alan angkut “geng” tidak pada saya. Tidak mengapa. Allah ada untuk turunkan pertolongannya saat saya memerlukan. Dan saya merasainya. 

Ada satu keadaan berhimpit, saya seperti kehilangan oksigen. Berdoa memohon nasrullah. Dan alhamdulillah, Allah membuka jalan ada kosong disebelah. Dan dapat merasai udara sejuk aircond. MasyaAllah. La haw la wala quwwataillabillah.

Selesai saya tawaf ifadhah. Saya melakukan solat sunat berhadapan dengan multazam. Ketika ini Allah menghantar jemaah menjaga saya sedang solat. Supaya orang tidak pijak saya. Bacaan doa saya diakhiri dengan lailahaillallah wah dahulah syarikallah lahu mulku wa lahu hamdu wahuwa ala kulli syaiin qadhir. 

Selesai itu menghubungi suami. Dan kami pulang ke tempat penginapan dengan seorang di caj 20 riyal. Alhamdulillah. Atas kesempatan hari ini.


No comments: