About

Saturday, August 21, 2010

Nabi di sihir.

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah terkena sakit yang agak parah sehingga datang kepadanya 2 malaikat, 1 duduk di sebelah kepalanya dan 1 lg duduk di sebelah kakinya.

berkatalah malaikat yang duduk di sebelah kakinya kepada malaikat yang duduk di sebelah kepalanya: "APakah yang engkau lihat?" malaikat itu menjawab : "Dia terkena guna-guna." Malaikat itu bertanya lagi : "Apakah guna-guna itu?" Malaikat itu menjawab : "Guna-guna itu adalah sihir".

kemudian Malaikat itu bertanya lagi : "siapakah yang membuat sihirnya?" Malaikat itu menjawab: "Labid bin al-Asham Al-Yahudi. Sihirnya adalah berupa gulungan yang disimpan di dalam sumur keluarga si Fulan, dibawah sebiji batu besar. Datanglah ke sumur itu, timbalah airnya dan angkatlah batunya. Kemudian ambil gulungan tersebut dan bakar".

Pada pagi keesokkan harinya Rasulullah mengutus Ammar bin Yasir beserta kawan-kawannya. Apabila mereka tiba di sumur tersebut, tampaklah airnya merah seperti air inai. Air itu ditimbanya dan diangkat batunya serta dikeluarkan gulungan tersebut dan terus dibakar. ternyata di dalam gulungan tersebut terdapat tali yang terdiri daripada sebelah simpul.

Maka penurunan (asbab nuzul) surah al-Falaq dan An-Naas adlh berkenaan dengan peristiwa tersebut. Setiap kali Rasullah membaca satu ayat maka terbukalah simpulnya.

sumber : Asbabun Nuzul olh Al-Sayuthi.

No comments: