About

Wednesday, August 18, 2010

RAMADHAN ~ suatu muhasabah~

agak kelewatan bagiku untuk mencoret bercerita mengenai Ramadhan tetapi itu tidak menjadi suatu kesalahan..

Ramadhan, ya Ramadhan, bulan yang kita maklumi, bulan yang penuh keberkahannya, bulan pengampunaan dan di dalamnya tersimpan suatu malam yang kelebihannya lebih baik dari 1000 bulan, masyaAllah, Lailatulqadar.

bercerita mengenai Ramadhan, bulan ini berlakunya Perang Badar al-Kubra. Perang?? tidak dapat dibayangkan betapa hebatnya peribadi Rasulullah serta para sahabatnya, berjuang dengan mata pedang di tengah ketandusan padang pasir, Demi Islam.

kita?? di masa kini?? Banyaknya yang dilihat kala ini, jangan hendak mencontohi keperibadian Nabi serta para Sahabatnya yang ahli Jannah itu, tetapi apabila sampainya Islam pada kita, kita tidak menjaga, mempertahankannya dengan bahkan ada antara kita yang terus-terusan menghina Islam, menghina hukum Islam, walhal mengaku diri itu Islam.

bulan Ramadhan, bulan yang diturunkan al-Qur'an..al-Qur'an merupakan suatu petunjuk yang memandu kita meniti hari-hari untuk mendapat rahmat, maghfirah serta kasih sayangnya. ketika Jibrail a.s. mengajarkan kepada Nabi ayat al-Qur'an, maka Nabi akan menyampaikannya pada para sahabatnya, dan para sahabat akan menghayati sekaligus menghafalnya. Para sahabat adalah kalangan manusia yang di katakan sebagai sumber al-Qur'an, kerana mereka menghafal keseluruhannya.

Zaman terus berlalu, sampainya al-Qur'an pada kita, apa yang kita lakukan?? sungguh sukar melihat pengahafal-hafal al-Qur'an, jika ada sekalipun akhlak mereka tidak serupa dengan apa yang mereka bawa...ramai juga yang membaca al-Qur'an, tapi tidak ramai yang menghayati erti di dalamnya..menghafal serta membaca tanpa penghayatan adalah lumrah umat masa kini, tapi yang lagi menyedihkan, ada yang tidak langsung membaca al-qur'an, al-quran sekadar tayang, kalo ia pun baca, hanya surah Yasin, itupun jika ada tahlil dan bacaan Yasin.

pelbagai..masalah masa kini, siapa yang bertanggungjawab..para alim ulama, ilmuan islam, pendidik agama dan segenap lapisan masyarakat yang mempunyai kesedaran adalah insan yang bertanggungjawab.

No comments: